Wednesday, August 12, 2009

Modul Pelupusan e-Tanah (Bhg 3)

Keterangan Kerja Modul Pelupusan e-Tanah

Dibawah sistem e-Tanah, semua permohonan mesti bermula dari “Single Point Of Contact” (SPOC) atau Kaunter Terimaan Setempat Pejabat Tanah. Empat tugas utama Pembantu Tadbir dikaunter ialah menerima semua jenis serahan dan permohonan, menyemak sahterima serahan dan permohonan, mengena dan menerima bayaran (kepada yang berkenaan), mencetak resit bayaran dan Surat Akuan Terima dan memberi ID kepada serahan atau permohonan yang dikemukakan.

Modul Pelupusan juga bermula di SPOC dan proses seterusnya adalah:

· Kemasukan Maklumat Permohonan

· Kemasukan Laporan Pelukis Pelan

· Pilih Jabatan Teknikal

· Kemasukan Laporan Tanah

· Ulasan Jabatan Teknikal

· Semakan Laporan Tanah

· Terima Ulasan Jabatan Teknikal

· Penyediaan Draf Kertas Kerja

· Semak dan Syor Draf Kertas Kerja

· Perakuan Draf Kertas Kerja

· Semakan Kertas Kerja JKTN

· Semak dan Syor Kertas Kerja JKTN

· Perakuan Kertas Kerja JKTN

· Kemasukan Bilangan JKTN

· Rekod Keputusan JKTN

· Kemaskini Kertas MMK

· Semakan Kemaskini MMK

· Perakuan MMK

· Kemasukan Bilangan MMK

· Rekod Keputusan MMK

· Makluman Keputusan MMK

· Tapisan Keputusan MMK

· Makluman Kemaskini Keputusan MMK

· Makluman Keputusan MMK

· Makluman dan Penyediaan Surat Keputusan

· Pengesahan Borang 5A

· Penyediaan Borang 5A

Modul Pelupusan e-Tanah direkabentuk mengikut proses kerja permohonan pelupusan secara manual sebagaimana yang disusun mengikut proses kerja seperti diatas, tetapi Modul Pelupusan e-Tanah ini lebih sistematik dalam persekitaran penggunaan komputer sepenuhnya serta semua capaian maklumat dan tugasan adalah dari pangkalan data bersepadu. Sebagai contoh, dapat dimaklumkan sebagaimana tugasan Kemasukan Maklumat Permohonan, iaitu:

Kerani Kemasukan menjalankan tugas kemasukan maklumat dan mengimbas dokumen-dokumen yang disenaraikan didalam Senarai Semakan permohonan. Tugas Pembantu Tabdir Kemasukan meliputi perkara berikut:

o Pembantu Tadbir hendaklah memilih satu unit yang berkaitan untuk menguruskan permohonan.

o Sistem akan memaparkan Senarai Permohonan yang di “Cari” oleh Pembantu Tadbir Kemasukan di bingkai “Senarai Permohonan”, iaitu mengandungi maklumat Unit/Kategori, ID Berkaitan,Tindakan, Tarikh Terima, Keutamaan, Sasaran dan Bilangan Hari.

o Bagi sub-modul Pemberimilikan, pautan dalam medan “Tindakan” tertera perkataan “Kemasukan Permohonan Pemberimilikan Tanah”.

o Pembantu Tadbir Kemasukan memasukkan dan mengesahkan maklumat berkaitan permohonan iaitu:

§ Maklumat Permohonan

§ Maklumat Tanah Dimohon

§ Kategori Pemohon

§ Maklumat Pemohon Perbadanan (contoh)

§ Maklumat Tanah Yang Dimiliki

§ Tajuk Permohonan

o Dengan merujuk kepada dokumen-dokumen yang diserahkan oleh pemohon semasa mengemukakan permohonan di SPOC dan telah diserahkan keperingkat kemasukan, Pembantu Tadbir Kemasukan memasukkan data kedalam medan yang disediakan (selain daripada medan-medan yang telah terjana maklumat oleh sistem).

o Berkaitan dengan kerja-kerja imbasan, didalam skrin Senarai Semakan, terdapat jadual yang menyenaraikan senarai dokumen. Pembantu Tadbir Kemasukan dikehendaki klik pada butang imbas untuk mengimbas dokumen.

Proses Kerja tugasan yang lain adalah sebagaimana yang dijelaskan dibawah tajuk Manual Kerja Modul Pelupusan e-Tanah.

Manual Kerja Modul Pelupusan e-Tanah

Untuk memasukki sistem e-Tanah, pengguna dikehendaki login ID pengguna dan memasukkan kata laluan. Apabila ID dan kata laluan dimasukkan, pengguna hendaklah klik butang login yang dipaparkan dan sistem membenarkan pengguna menggunakan sistem.

Pada paparan berikutnya, pengguna hendaklah klik pada pautan “ALIRAN KERJA” dan kemudian klik pada pautan “SENARAI TUGAS” untuk mendapatkan skrin senarai tugasan pengguna berkenaan.

Pada skrin SENARAI TUGASAN, terdapat dua fungsi utama iaitu “CARIAN” dan “SENARAI PERMOHONAN”. Kemudahan “CARIAN” ialah untuk membolehkan pengguna mencari fail yang perlu diuruskan oleh pengguna iaitu fail-fail yang belum selesai diambil tindakan. Dibawah “SENARAI TUGASAN” terdapat paparan Unit, Kategori Permohonan, ID Permohonan, ID Perserahan, Nama Pemohon, Tarikh Dari, Tarikh Hingga. Diskrin ini, pada bahagian “Senarai Tugasan” terdapat butang “cari” dan butang “isi Semula” ".

Paparan “Unit” adalah mengandungi senarai unit urusan yang terdapat di Pejabat Tanah. Pembantu Tadbir hendaklah memilih satu unit yang berkaitan untuk menguruskan permohonan. Jika Pembantu Tadbir menguruskan fail berkaitan pemberimilikan, maka pilih unit Pembangunan dan Pelupusan.Sistem menyediakan Senarai Pilihan atau ”drop down” Unit disediakan.Senarai unit tersebut adalah seperti berikut:

· Pentadbiran

· Teknikal-H/Lalulalang

· Teknikal-Rezab

· Teknikal-TNB

· Teknikal-Lombong

· Gunasama

· Pesaka

· Pendaftaran

· Hasil

· Teknikal-Ps Seting

· Teknikal-Tanda Sempadan

· Pelupusan

· Strata

· Kemajuan

· Consent

· Lombong

· Penguatkuasaan

· Audit Pengurusan

· Hakmilik Strata

· Pembangunan Dan Pelupusan

· Pendaftaran Hakmilik

· Penguatkuasaan Dan Teknikal

· Teknikal - Setinggan

· Perundangan

· Teknologi Maklumat

· Teknikal

· TOL

· Perintah Jual Oleh PTD

· Enkuiri

· Penghantaran Notis

· Mahkamah

· Teknikal - Permit

· Pembangunan

· Pentadbiran/Kewangan

· Lelong

· Pengambilan

· Tiada

No comments:

Post a Comment